• Вы находитесь здесь:

  • Главная
  • Вчимо дітей логічно мислити

/Files/images/virtualnie_uchitelya_yazikov.jpg.gif

Вчимо дітей логічно мислити

Логіка та мислення дітей дошкільного віку

Багато батьків вважають, що головне при підготовці до школи - це познайомити дитину з цифрами і навчити її писати, рахувати, складати і віднімати (на ділі це звичайно виливається в спробу вивчити напам'ять результати додавання і віднімання в межах 10 . Однак при навчанні математики за підручниками сучасних розвиваючих систем ці вміння дуже недовго виручають дитини на уроках математики. Запас завчених знань кінчається дуже швидко (через місяць-два), і несформованість власного уміння продуктивно мислити (тобто самостійно виконувати зазначені вище розумові дії на математичному змісті) дуже швидко призводить до появи "проблем з математикою ».Однак не слід думати, що розвинуте логічне мислення - це природний дар, з наявністю або відсутністю якого слід змиритися. Існує велика кількість досліджень, які підтверджують, що розвитком логічного мислення можна і треба займатися (навіть у тих випадках, коли природні задатки дитини досить скромні).Мислення - це пошук і відкриття чогось нового.Логіка - це мистецтво мислення, тобто Ваша дитина, коли піде до школи, повинна вміти робити логічні висновки та міркувати.В ранньому, дошкільному віці (до 3-х років) мислення дитини носить наочно-дієвий характер, коли дитина щось вивчає їй треба це пощупати і навіть спробувати за смаком,а у більш дорослій дитині (після 3-х років) формується словесно-логічне мислення, їй вже необов'язково торкатись об'єктів, що привабили її увагу, необхідно вчити сприймати і уявляти їх у вигляді образу.Основні напрямки для розвитку логіки та мислення дітей дошкільного віку - це розвиток вмінь аналізувати, співставляти, виявляти закономірності та вирішування задач на логіку. Чіткої послідовності що за чим вивчати немає, тому ви можете самі вирішувати з яких вправ починати, або починайте з простих вправ, які подобаються вашій дитині.Найголовніше при розвитку логіки - спілкування з дитиною.Чим більше ви розмовляєте зі своєю дитиною, тим скоріше у неї сформується схильність до аналітичного мислення і тим простіше вам буде дізнаватися як ваш малюк пізнає навколишній світ.Дитині потрібно допомогти розвинути здатності міркувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки і розуміти існуючі взаємозалежності. Розповідь по картинці, переказ казки прочитаної дорослим, розуміння головної думки тексту - усім цим ви можете займатися разом з дитиною, отримуючи задоволення від спільної діяльності.Розвивати логічне мислення краще за все в ігровій формі.Ми не вчимося - ми граємо!Логіка, це прийоми розумових дій - порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікація, серіація, аналогія, систематизація, абстрагування - в літературі також називають логічними прийомами мислення. При організації спеціальної розвиваючої роботи над формуванням і розвитком логічних прийомів мислення спостерігається значне підвищення результативності цього процесу незалежно від вихідного рівня розвитку дитини.Для вироблення певних математичних умінь і навичок необхідно розвивати логічне мислення дошкільнят. У школі їм знадобляться уміння порівнювати, аналізувати, конкретизувати, узагальнювати. Тому необхідно навчити дитину вирішувати проблемні ситуації, робити певні висновки, приходити до логічного розв'язку. Рішення логічних завдань розвиває здатність виділяти істотне, самостійно підходити до узагальнень.Логіка ігор математичного змісту виховують у дітей пізнавальний інтерес, здатність до творчого пошуку, бажання й уміння вчитися. Незвичайна ігрова ситуація з елементами проблемності, характерними для кожного цікавої завдання, завжди викликає інтерес у дітей.Цікаві завдання сприяють розвитку в дитини вміння швидко сприймати пізнавальні завдання і знаходити для них вірні рішення. Діти починають розуміти, що для правильного вирішення логічної задачі необхідно зосередитися, вони починають усвідомлювати, що така цікава задачка містить в собі якийсь "підступ" і для її вирішення необхідно зрозуміти, в чому тут хитрість.

Батькам!!!

Логіка та мислення дітей дошкільного віку

Багато батьків вважають, що головне при підготовці до школи - це познайомити дитину з цифрами і навчити її писати, рахувати, складати і віднімати (на ділі це звичайно виливається в спробу вивчити напам'ять результати додавання і віднімання в межах 10). Однак при навчанні математики за підручниками сучасних розвиваючих систем ці вміння дуже недовго виручають дитини на уроках математики. Запас завчених знань кінчається дуже швидко (через місяць-два), і несформованість власного уміння продуктивно мислити (тобто самостійно виконувати зазначені вище розумові дії на математичному змісті) дуже швидко призводить до появи "проблем з математикою ».Однак не слід думати, що розвинуте логічне мислення - це природний дар, з наявністю або відсутністю якого слід змиритися. Існує велика кількість досліджень, які підтверджують, що розвитком логічного мислення можна і треба займатися (навіть у тих випадках, коли природні задатки дитини досить скромні). З чого складається логічне мислення.Мислення- це пошук і відкриття чогось нового.Логіка- це мистецтво мислення, тобто Ваша дитина коли піде до школи повинна вміти робити логічні висновки та міркувати.В ранньому, дошкільному віці (до 3-х років) мислення дитини носить наочно-дієвий характер, коли дитина щось вивчає їй треба це пощупати і навіть спробувати за смаком,а у більш дорослій дитині (після 3-х років) формується словесно-логічне мислення, їй вже необов'язково торкатись об'єктів, що привабили її увагу, необхідно вчити сприймати і уявляти їх у вигляді образу.Основні напрямки для розвитку логіки та мислення дітей дошкільного віку - це розвиток вмінь аналізувати, співставляти, виявляти закономірності та вирішування задач на логіку. Чіткої послідовності що за чим вивчати немає, тому ви можете самі вирішувати з яких вправ починати, або починайте з простих вправ, які подобаються вашій дитині.Найголовніше при розвитку логіки - є спілкування з дитиною.Чим більше ви розмовляєте зі своєю дитиною, тим скоріше у неї сформується схильність до аналітичного мислення і тим простіше вам буде дізнаватися як ваш малюк пізнає навколишній світ.Дитині потрібно допомогти розвинути здатності міркувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки і розуміти існуючі взаємозалежності. Розповідь по картинці, переказ казки прочитаної дорослим, розуміння головної думки тексту - усім цим ви можете займатися разом з дитиною, отримуючи задоволення від спільної діяльності.Розвивати логічне мислення краще за все в ігровій формі.Ми не вчимося - ми граємо!Логіка, це прийоми розумових дій - порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікація, серіація, аналогія, систематизація, абстрагування - в літературі також називають логічними прийомами мислення. При організації спеціальної розвиваючої роботи над формуванням і розвитком логічних прийомів мислення спостерігається значне підвищення результативності цього процесу незалежно від вихідного рівня розвитку дитини.Для вироблення певних математичних умінь і навичок необхідно розвивати логічне мислення дошкільнят. У школі їм знадобляться уміння порівнювати, аналізувати, конкретизувати, узагальнювати. Тому необхідно навчити дитину вирішувати проблемні ситуації, робити певні висновки, приходити до логічного розв'язку. Рішення логічних завдань розвиває здатність виділяти істотне, самостійно підходити до узагальнень.Логіка ігор математичного змісту виховують у дітей пізнавальний інтерес, здатність до творчого пошуку, бажання й уміння вчитися. Незвичайна ігрова ситуація з елементами проблемності, характерними для кожного цікавої завдання, завжди викликає інтерес у дітей.Цікаві завдання сприяють розвитку в дитини вміння швидко сприймати пізнавальні завдання і знаходити для них вірні рішення. Діти починають розуміти, що для правильного вирішення логічної задачі необхідно зосередитися, вони починають усвідомлювати, що така цікава задачка містить в собі якийсь "підступ" і для її вирішення необхідно зрозуміти, в чому тут хитрість.Виконаня домашніх обов'язків - самостійно, без нагадувань і з задоволеннямЯк цього досягнути?Почніть із себе. Спробуйте подивитись на себе збоку. Якщо ви раз раз повторюєте, що домашня праця для вас - тяжкий хрест, то й дитина її так сприйматиме. Якщо дитина чує від вас, що ви терпіти не можете мити посуд, то невже вона хотітиме це робити? Або, можливо, ви занадто акуратні, ваша оселя подібна на музей, а не на житло, дживуть люди?Не втратьте нагоду! У віці 2-3 років малюки просто палають бажанням вам допомогти. Батьки для малюка - взірець (поки що), тож вони хочуть робити все, що робите ви. Згодом цей ентузіазм згасає, переважно тому, що батьки не дозволяють собі допомагати (зрозуміло чому: така поміч лише додає роботи). І за кілька років дитину, яка рвалася мити підлогу, і за хлібом не змусиш сходити. Ось так домашні обов'язки перетворюються із задоволення на покарання."Я сам!" Батьки знають цю фразу. Це прагнення до самостійності, якої ви, можливо, даремно будете вимагати пізніше, якщо не дозволите їй зміцніти у ранньому віці. Нехай малюк покрає негострим ножем хліб. Нехай сам зліпить вареник. Нехай сам зав'яже шнурівки. Не страшно, якщо хліб буде покраяний на крихти. Не страшно, якщо вся кухня буде у борошні. Не страшно, якщо ви запізнитесь.Не квапте! Не підганяйте! Не стійте над душею, як шуліка. Дайте малюку зробити самому так, як він може, його власному ритмі, інакше ви назавжди відіб'єте бажання щось робити самому, щось робити для вас.Список обов'язків. Так, у віці 3 років вже можна складати списки обов'язків, які треба раз у раз оновлювати. Але це списки не лише для дитини, а для усієї родини. І ці списки обговорюються на сімейній раді, де дитина бере участь як повноважний член цієї родини. За таким списком, наприклад, мама готує їжу, тато чистить взуття, 3-річний малюк ставить на стіл столові прибори, прибирає іграшки, складає свій одяг. (4 роки: допомагає розбирати сумку з продуктами, допомагає складати вимитий посуд, розбирати і застилати ліжко, витирати пил; 5 років: допомагає купувати продукти, робить бутерброди, допомагає готувати, прибирає свою кімнату, сортує білизну для прання, відповідає на телефонні дзвінки, годує і прибирає за своєю домашньою тваринкою; 6 років: пилососить, поливає квіти, чистить овочі, варить яйця, гуляє з песиком, виносить сміття; 7 років: миє за собою ванну, купує за дорученням дрібні речі, прасує прості речі тощо.Діти в 6-7 років зазвичай не люблять мити посуд, бо в цьому віці вони дуже бридливі. Купіть спеціальну щітку, або почекайте кілька років).Вільний вибір. Як уже згадувалося, списки домашніх справ обговорюються на домашній раді. Ви складаєте загальний список робіт (до найменших дрібниць), і кожен член родини вибирає собі те, що він може і хоче робити. У тому числі дитина. Вибір „нічого не робити" неможливий. Дитина вибере те, до чого має схильність за своїм характером, темпераментом, зацікавленням. От і добре! Жодного примусу, це гра, а в ній є правила. Така постановка питання зрозуміла дитині. Вона знає, що у грі слід дотримуватися правил, тож має неухильно виконувати те, що сама вибрала.Список має висіти на видному місці. Кожен знає не лише, за що сам відповідає, а й за що відповідають батьки. Тож батьки мають бути готові до того, що діти так само можуть нагадати вам про ваші обов'язки, як це робите ви. Відповідальність - однакова для усіх!Відповідальність. Якщо дитина не виконала свою роботу, в жодному разі не робіть це за неї. Якщо дитина взяла на себе обов'язок „ходити за хлібом" і забула це зробити, то родина сидітиме без хліба. Тоді дитина розумітиме, що її робота важлива для всієї родини, а домовленості завжди треба виконувати.Різноманітність. При нагоді міняйтеся з дитиною обов'язками. Дитяча домашня робота має бути різноманітною. Постарайтеся внести в роботу елементи гри. Наприклад, можна разом з дитиною змайструвати кольорові коробочки і наклеїти написи, що в них міститься. Дитині буде значно цікавіше складати туди свої речі чи іграшки. Нехай поставить машинки „в гараж", „вкладе спати" ляльок, „заведе додому" (в коробку) звірят. Якщо дитина сортує білизну перед пранням, то при купівлі прального порошку порадьтеся з нею, що вибрати.Не перевантажуйте. Обов'язків спочатку має бути 4-6. Коли малюк їх виконуватиме легко і без нагадувань, запропонуйте збільшити список. Не навантажуйте зразу і багато. Загалом дитячі обов'язки, залежно від віку дитини, займають від 15хв. до 1 год.Допомагайте! Психіка дитини від 1,5 до 4 років дуже вразлива. Малюк розгнівається, якщо ви не дасте йому самому зробити те, що він уміє, а згодом він взагалі не захоче щось робити. Проте якщо ви зовсім йому не допомагатимете, він також втратить інтерес до роботи, бо невдачі відіб'ють охоту намагатися освоїти щось нове.Ви маєте тактовно допомогти малюку подолати труднощі: зробіть найскладніше, покажіть, як це робиться, зробіть це разом, а найпростішу частину нехай зробить дитина і пишатиметься собою!Якщо у дитини все одно не виходить, хоч вона й старається, доробіть за неї, але лише коли вона цього не бачить. Дитині не треба знати, що її зусилля були марними, бо наступного разу вона знатиме, що ви все одно доробите за неї, то навіщо старатися? Виконуйте роботу разом з дитиною доти, доки вона не навчиться працювати самостійно. Дитина має знати, що за потреби ви завжди поряд. А якщо у дитини щось не виходить, не критикуйте, особливо в той момент, коли виконується робота.Мотивуйте і стимулюйте! Дорослі знають, що люди працюють значно краще, якщо їх чимось мотивувати. Так от, з дітьми - те саме! Дитині потрібен стимул. Доручайте дитині домашню роботу перед грою, перед мультиками, перед прогулянкою.Хваліть! Дитині важко виконувати усі батьківські вимоги, але треба, щоб вона хотіла працювати і отримувала від роботи задоволен­ня. Обов'язково хваліть, звертайте увагу, показуйте, якою важливою для вас і для всієї родини є робота, яку виконала дитина. Вдячність і увага мають велику силу. Але не знівелюйте її! Хваліть тоді, коли є за що: за вчасність, за якість, за результат, за новий підхід, за старанність, за допомогу тощо. Якщо дитина вже добре вміє щось робити, не зайве буде сказати: «Ніхто, крім тебе, так добре це не зробить!» Малюк відчує свою незамінність і важливість, адже без нього родина просто не дасть собі ради!Не лінуйтесь! Дім дитини - це дім усієї родини, а не місце, де батьки (чи лише мама) задовольняють її потреби. Не існує лінивих дітей, є батьки, що лінуються перетворити виховання на творчість. Так, виховання - це важка праця, але від її результату залежить і ваше майбутнє, і майбутнє ваших дітей. Не може бути щасливою людина, для якої праця створює душевний і психологічний дискомфорт. Виховаєте гармонійну особистість - матимете радість щодня.

Логіко-математичний розвиток

Формування початкових знань, умінь і навичок є одним із важливіших завдань розумового виховання дітей. Наші діти поглиблено розвивають свої логіко-математичні здібності. Про результативність роботи свідчить рівень підготовленості дітей до вступу в школу. Діти легко вирішують різноманітні завдання для розвитку мислення, пам'яті, уваги, розгадують ребуси, шаради, головоломки.У ранньому дошкільному віці початкове освоєння математичних уявлень засноване на тактильно-руховому способі пізнання 1) формуванні обследовательских дій, 2) накопичення досвіду в різноманітних діяльностях (спочатку - предметних, пізніше - продуктивних (малювання, ліплення, конструювання, праця), які як би збагачують одна одну.Математичні уявлення та уміння є своєрідним "інструментарієм" засобами і способами пізнання, необхідним для освоєння світу і існування в ньому (визначити розмір; порівняти, підібрати по розміру; здійснити покупку і т.п.). Їх застосування в різноманітних пізнавальних і практичних ситуаціях (грі, експериментуванні, фізичної, продуктивної, мовної, музичної діяльності тощо) показує їх цінність і тим самим створює мотивацію до їх освоєння. Освоєння математичні уявлення, логіко-математичні засоби і способи пізнання (еталони, моделі, мова, порівняння та ін) становлять початковий логіко-математичний досвід дитини. Цей досвід є початком пізнання навколишньої дійсності, першим входженням у світ математики.Метою і результатом педагогічного сприяння математичного розвитку дітей дошкільного віку є розвиток інтелектуально-творчих здібностей дітей через освоєння ними логіко-математичних уявлень і способів пізнання.
Основними завданнямиматематіческого розвитку дітей дошкільного віку є:1) розвиток у дітей логіко-математичних уявлень (поглядів на математичних властивостях і відносинах предметів, конкретних величинах, числах, геометричні фігури, залежностях і закономірності);2) розвиток сенсорних (предметно-дійових) способів пізнання математичних властивостей і відносин: обстеження, зіставлення, групування, впорядкування, розбиття;3) освоєння дітьми експериментально-дослідницьких способів пізнання математичного змісту (відтворення, експериментування, моделювання, трансформація);4) розвиток у дітей логічних способів пізнання математичних властивостей і відносин (аналіз, абстрагування, заперечення, порівняння, узагальнення, класифікація, сериация);5) оволодіння дітьми математичними способами пізнання дійсності: рахунок, вимірювання, найпростіші обчислення;6) розвиток інтелектуально-творчих проявів дітей: винахідливості, кмітливості, здогадки, кмітливості, прагнення до пошуку нестандартних рішень завдань;7) розвиток точною, аргументованою і доказовою мови, збагачення словника дитини;8) розвиток активності та ініціативності дітей;9) виховання готовності до навчання в школі, розвиток самостійності, відповідальності, наполегливості в подоланні труднощів, координацію рухів очей і дрібної моторики рук, умінь самоконтролю і самооцінки.
Зміст логіко-математичних уявлень і способів пізнання у дітей дошкільного віку.1) Першим і найважливішим компонентом змісту математичного розвитку дошкільників є властивості і відносини. В процесі різноманітних дій з предметами діти освоюють такі властивості як форма, розмір, кількість, просторове розташування. Формується у дітей найважливіша передумова абстрактного мислення - здатність до абстрагування.2) У процесі здійснення практичних дій діти пізнають різноманітні геометричні фігури поступово переходять до угруповання їх за кількістю кутів, сторін і вершин. У дітей розвиваються конструктивні здібності і просторове мислення. Вони освоюють уміння подумки повертати об'єкт, дивитися на нього з різних боків, розчленовувати, збирати, видозмінювати його.3) У пізнанні величин діти переходять від безпосередніх способів (накладення, додаток) до опосередкованим способам їх порівняння (за допомогою вимірювання умовною міркою). Це дає можливість упорядковувати предмети за їх властивостями (розміром, висоті, довжині, товщині, масі)4) Просторово-часові уявлення найбільш складний для дитини дошкільника, освоюються через реально представлені відносини (далеко-близько, сьогодні-завтра).5) Пізнання чисел і освоєння дій з числами - найважливіший компонент змісту математичного розвитку. За допомогою числа виражаються кількість і величини. Сосчітивая різні за розміром, просторовому розташуванню предмети, діти приходять до розуміння незалежності числа від інших властивостей предметів, знайомляться з цифрами і знаками. Основні напрями педагогічної діяльності включають:
  • Організацію ігрової діяльності.
  • Допомога сім'ї в організації повноцінного спілкування.
Рішення логіко-математичних уявлень у дітей здійснюється через розвиваючі ігри та заняття. При цьому відбувається різно рівневий підхід. Використовуючи дидактичний матеріал різного рівня складності можна простежити у одного і того ж дитини бажання самостійно вибирати свій рівень.

Батькам

Логіка та мислення дітей дошкільного віку

Багато батьків вважають, що головне при підготовці до школи - це познайомити дитину з цифрами і навчити її писати, рахувати, складати і віднімати (на ділі це звичайно виливається в спробу вивчити напам'ять результати додавання і віднімання в межах 10). Однак при навчанні математики за підручниками сучасних розвиваючих систем ці вміння дуже недовго виручають дитини на уроках математики. Запас завчених знань кінчається дуже швидко (через місяць-два), і несформованість власного уміння продуктивно мислити (тобто самостійно виконувати зазначені вище розумові дії на математичному змісті) дуже швидко призводить до появи "проблем з математикою ».
Однак не слід думати, що розвинуте логічне мислення - це природний дар, з наявністю або відсутністю якого слід змиритися. Існує велика кількість досліджень, які підтверджують, що розвитком логічного мислення можна і треба займатися (навіть у тих випадках, коли природні задатки дитини досить скромні). З чого складається логічне мислення.Мислення- це пошук і відкриття чогось нового.Логіка- це мистецтво мислення, тобто Ваша дитина коли піде до школи повинна вміти робити логічні висновки та міркувати.В ранньому, дошкільному віці (до 3-х років) мислення дитини носить наочно-дієвий характер, коли дитина щось вивчає їй треба це пощупати і навіть спробувати за смаком,а у більш дорослій дитині (після 3-х років) формується словесно-логічне мислення, їй вже необов'язково торкатись об'єктів, що привабили її увагу, необхідно вчити сприймати і уявляти їх у вигляді образу.
Основні напрямки для розвитку логіки та мислення дітей дошкільного віку - це розвиток вмінь аналізувати, співставляти, виявляти закономірності та вирішування задач на логіку. Чіткої послідовності що за чим вивчати немає, тому ви можете самі вирішувати з яких вправ починати, або починайте з простих вправ, які подобаються вашій дитині.Найголовніше при розвитку логіки - є спілкування з дитиною.Чим більше ви розмовляєте зі своєю дитиною, тим скоріше у неї сформується схильність до аналітичного мислення і тим простіше вам буде дізнаватися як ваш малюк пізнає навколишній світ.Дитині потрібно допомогти розвинути здатності міркувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки і розуміти існуючі взаємозалежності. Розповідь по картинці, переказ казки прочитаної дорослим, розуміння головної думки тексту - усім цим ви можете займатися разом з дитиною, отримуючи задоволення від спільної діяльності.Розвивати логічне мислення краще за все в ігровій формі.Ми не вчимося - ми граємо!Логіка, це прийоми розумових дій - порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікація, серіація, аналогія, систематизація, абстрагування - в літературі також називають логічними прийомами мислення. При організації спеціальної розвиваючої роботи над формуванням і розвитком логічних прийомів мислення спостерігається значне підвищення результативності цього процесу незалежно від вихідного рівня розвитку дитини.
Для вироблення певних математичних умінь і навичок необхідно розвивати логічне мислення дошкільнят. У школі їм знадобляться уміння порівнювати, аналізувати, конкретизувати, узагальнювати. Тому необхідно навчити дитину вирішувати проблемні ситуації, робити певні висновки, приходити до логічного розв'язку. Рішення логічних завдань розвиває здатність виділяти істотне, самостійно підходити до узагальнень.Логіка ігор математичного змісту виховують у дітей пізнавальний інтерес, здатність до творчого пошуку, бажання й уміння вчитися. Незвичайна ігрова ситуація з елементами проблемності, характерними для кожного цікавої завдання, завжди викликає інтерес у дітей.Цікаві завдання сприяють розвитку в дитини вміння швидко сприймати пізнавальні завдання і знаходити для них вірні рішення. Діти починають розуміти, що для правильного вирішення логічної задачі необхідно зосередитися, вони починають усвідомлювати, що така цікава задачка містить в собі якийсь "підступ" і для її вирішення необхідно зрозуміти, в чому тут хитрість.

Виконаня домашніх обов'язків - самостійно, без нагадувань і з задоволенням

Як цього досягнути?

Почніть із себе. Спробуйте подивитись на себе збоку. Якщо ви раз у раз повторюєте, що домашня праця для вас - тяжкий хрест, то й дитина її так сприйматиме. Якщо дитина чує від вас, що ви терпіти не можете мити посуд, то невже вона хотітиме це робити? Або, можливо, ви занадто акуратні, ваша оселя подібна на музей, а не на житло, де живуть люди?
Не втратьте нагоду! У віці 2-3 років малюки просто палають бажанням вам допомогти. Батьки для малюка - взірець (поки що), тож вони хочуть робити все, що робите ви. Згодом цей ентузіазм згасає, переважно тому, що батьки не дозволяють собі допомагати (зрозуміло чому: така поміч лише додає роботи). І за кілька років дитину, яка рвалася мити підлогу, і за хлібом не змусиш сходити. Ось так домашні обов'язки перетворюються із задоволення на покарання."Я сам!" Батьки знають цю фразу. Це прагнення до самостійності, якої ви, можливо, даремно будете вимагати пізніше, якщо не дозволите їй зміцніти у ранньому віці. Нехай малюк покрає негострим ножем хліб. Нехай сам зліпить вареник. Нехай сам зав'яже шнурівки. Не страшно, якщо хліб буде покраяний на крихти. Не страшно, якщо вся кухня буде у борошні. Не страшно, якщо ви запізнитесь.Не квапте! Не підганяйте! Не стійте над душею, як шуліка. Дайте малюку зробити самому так, як він може, його власному ритмі, інакше ви назавжди відіб'єте бажання щось робити самому, щось робити для вас.Список обов'язків. Так, у віці 3 років вже можна складати списки обов'язків, які треба раз у раз оновлювати. Але це списки не лише для дитини, а для усієї родини. І ці списки обговорюються на сімейній раді, де дитина бере участь як повноважний член цієї родини. За таким списком, наприклад, мама готує їжу, тато чистить взуття, 3-річний малюк ставить на стіл столові прибори, прибирає іграшки, складає свій одяг. (4 роки: допомагає розбирати сумку з продуктами, допомагає складати вимитий посуд, розбирати і застилати ліжко, витирати пил; 5 років: допомагає купувати продукти, робить бутерброди, допомагає готувати, прибирає свою кімнату, сортує білизну для прання, відповідає на телефонні дзвінки, годує і прибирає за своєю домашньою тваринкою; 6 років: пилососить, поливає квіти, чистить овочі, варить яйця, гуляє з песиком, виносить сміття; 7 років: миє за собою ванну, купує за дорученням дрібні речі, прасує прості речі тощо.Діти в 6-7 років зазвичай не люблять мити посуд, бо в цьому віці вони дуже бридливі. Купіть спеціальну щітку, або почекайте кілька років).Вільний вибір. Як уже згадувалося, списки домашніх справ обговорюються на домашній раді. Ви складаєте загальний список робіт (до найменших дрібниць), і кожен член родини вибирає собі те, що він може і хоче робити. У тому числі дитина. Вибір „нічого не робити" неможливий. Дитина вибере те, до чого має схильність за своїм характером, темпераментом, зацікавленням. От і добре! Жодного примусу, це гра, а в ній є правила. Така постановка питання зрозуміла дитині. Вона знає, що у грі слід дотримуватися правил, тож має неухильно виконувати те, що сама вибрала.Список має висіти на видному місці. Кожен знає не лише, за що сам відповідає, а й за що відповідають батьки. Тож батьки мають бути готові до того, що діти так само можуть нагадати вам про ваші обов'язки, як це робите ви. Відповідальність - однакова для усіх!Відповідальність. Якщо дитина не виконала свою роботу, в жодному разі не робіть це за неї. Якщо дитина взяла на себе обов'язок „ходити за хлібом" і забула це зробити, то родина сидітиме без хліба. Тоді дитина розумітиме, що її робота важлива для всієї родини, а домовленості завжди треба виконувати.Різноманітність. При нагоді міняйтеся з дитиною обов'язками. Дитяча домашня робота має бути різноманітною. Постарайтеся внести в роботу елементи гри. Наприклад, можна разом з дитиною змайструвати кольорові коробочки і наклеїти написи, що в них міститься. Дитині буде значно цікавіше складати туди свої речі чи іграшки. Нехай поставить машинки „в гараж", „вкладе спати" ляльок, „заведе додому" (в коробку) звірят. Якщо дитина сортує білизну перед пранням, то при купівлі прального порошку порадьтеся з нею, що вибрати.Не перевантажуйте. Обов'язків спочатку має бути 4-6. Коли малюк їх виконуватиме легко і без нагадувань, запропонуйте збільшити список. Не навантажуйте зразу і багато. Загалом дитячі обов'язки, залежно від віку дитини, займають від 15хв. до 1 год.Допомагайте! Психіка дитини від 1,5 до 4 років дуже вразлива. Малюк розгнівається, якщо ви не дасте йому самому зробити те, що він уміє, а згодом він взагалі не захоче щось робити. Проте якщо ви зовсім йому не допомагатимете, він також втратить інтерес до роботи, бо невдачі відіб'ють охоту намагатися освоїти щось нове.Ви маєте тактовно допомогти малюку подолати труднощі: зробіть найскладніше, покажіть, як це робиться, зробіть це разом, а найпростішу частину нехай зробить дитина і пишатиметься собою!Якщо у дитини все одно не виходить, хоч вона й старається, доробіть за неї, але лише коли вона цього не бачить. Дитині не треба знати, що її зусилля були марними, бо наступного разу вона знатиме, що ви все одно доробите за неї, то навіщо старатися? Виконуйте роботу разом з дитиною доти, доки вона не навчиться працювати самостійно. Дитина має знати, що за потреби ви завжди поряд. А якщо у дитини щось не виходить, не критикуйте, особливо в той момент, коли виконується робота.Мотивуйте і стимулюйте! Дорослі знають, що люди працюють значно краще, якщо їх чимось мотивувати. Так от, з дітьми - те саме! Дитині потрібен стимул. Доручайте дитині домашню роботу перед грою, перед мультиками, перед прогулянкою.Хваліть! Дитині важко виконувати усі батьківські вимоги, але треба, щоб вона хотіла працювати і отримувала від роботи задоволен­ня. Обов'язково хваліть, звертайте увагу, показуйте, якою важливою для вас і для всієї родини є робота, яку виконала дитина. Вдячність і увага мають велику силу. Але не знівелюйте її! Хваліть тоді, коли є за що: за вчасність, за якість, за результат, за новий підхід, за старанність, за допомогу тощо. Якщо дитина вже добре вміє щось робити, не зайве буде сказати: «Ніхто, крім тебе, так добре це не зробить!» Малюк відчує свою незамінність і важливість, адже без нього родина просто не дасть собі ради!Не лінуйтесь! Дім дитини - це дім усієї родини, а не місце, де батьки (чи лише мама) задовольняють її потреби. Не існує лінивих дітей, є батьки, що лінуються перетворити виховання на творчість. Так, виховання - це важка праця, але від її результату залежить і ваше майбутнє, і майбутнє ваших дітей. Не може бути щасливою людина, для якої праця створює душевний і психологічний дискомфорт. Виховаєте гармонійну особистість - матимете радість щодня.
Кол-во просмотров: 636

Комментарии

  • Тетяна

    2015-11-24 21:27:16

    Особисто мені у розвитку логічного мислення дочки допомогли дитячі журнали. Наш улюблений "Пізнайко". Дійсно знахідка для батьків та дітей. Багато ігор та головоломок, а також цікавих завдань. До того ж журнал видається для різної вікової категорії дітей, що не може не радувати. Раджу спробувати)...

Для того, чтобы оставить комментарий на сайте, залогиньтесь или зарегистрируйтесь, пожалуйста.